søndag 29. januar 2012

Slik kan det gjøres - mobil etui

Først skjærer man ut alle delene etter mal. Eg lager gjerne mine maler i "butikk-papp" eller pizza esker. Siden eg vil ha lomme på mitt etui så trenger eg 2 stk av lommebiten. I dette innlegget har eg valgt å sy i lin, siden det er veldig levende så strøk eg fast volumvlieselin på baksiden før eg klipte ut delene.Da synes eg og at det blir passelig vattert og mjukt. MÅL : Lommebiten er 10 * 15 cm     Utsiden: 10 * 16 cm , 2 cm inn på hver side er "flippen" min. Den har eg laga 10 cm

Først så legger eg rette mot rette en lommedel og for og syr i øverste kant. De andre forbitene sys sammen i ene langside

- en liten stikning øverst på lommebiten

Så skal lommebiten sys sammen med delene som blir utsiden. Viktig å merke seg bildet under for plassering av lomme og søm!!! Dersom du vil pynte litt så gjøres det før sammensying av utside delene. Her har eg bare satt på en enkel blonde, mulighetene er mange :)  

Legg utside-lommen oppå den andre i passelig avstand fra toppen, legg utsiden rette mot rette over disse, sy sammen i siden.

Så legger du forbiten rette mot rette med framsiden og syr de sammen. Før du vrenger er det lurt å skrå skjære øverst på  "flippen"i hjørnene også klippe hakk i hjørnene "nede" .  Da blir det lettere å få det fint. Strykes godt etterpå og sy en stikning i øverste kant før du lager lukning 

Eg har valgt å bruke borrelås på mine: syr først fast den delen som skal være på "flippen". For å lettere vite kor du skal plassere gjenparten: sett fast gjenparten på den biten du har sydd fast og merk den med litt kritt el.l, vipp over og plasser den der den skal være, trykk, og du får et avtrykk som merke på der gjenparten skal være. Eg har sydd rundt to ganger. Det går selvfølgelig like bra med knapp og knapphull.

For å kunne feste etuiet i en veske eller buksehempe så syr eg fast en liten karabinkrok, du må gjerne sette på en nøkkelring istedetfor eller utelate dette helt. Dette er også en grei plass å sy fast en navnelapp om du vil :O)

Legg så rette mot rett og sy sammen i siden. Reinskjær og sy sammen bunnen. Vreng rundt og sy en enkel søm i bunnen,før du putter den på plass

Voila!! Du har nå ett etui til mobil/handsfree ledningen, som passer for både iphone og galaxy om du bruker mine mål ;O)  Og har du spørsmål så tar du selvfølgelig kontakt, mail adressen min finnes i bloggen.  

3 kommentarer:

  1. Hei
    Ser du ble ferdig med oppdraget ditt:)Kjempeflott etui,som alltid.Takk for syveiledning for oss andre.Har bare laget AnnA.Ka sitt mobiletui som passer til min lille mobil, følger en mønsteret slavisk.Du ga meg guts til å sy mitt oppdrag ferdig,katteløperen som har låge på vent.I dag skal det skje:)
    Helsing Quiltegleder Margrethe

    SvarSlett
  2. Hei Margit.

    Eg fann tilfeldigvis mønster og god forklaring på Mobiletui i dag. Dette vil eg sy. Tusen takk for insirerande side.

    Helsing Grethe

    SvarSlett
  3. Tror jammen jeg må prøve! Takk for fin forklaring :)

    SvarSlett

Visste du at du ikke trenger å ha egen blogg for å kommentere på blogger?
Der du må velge "kommenter som" under adressefeltet, kan du velge navn/nettadresse, og da skriver du inn navnet ditt. Eller du kan velge anonym.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære innlegg